Van controle naar sturen op feedback

Ooit was het genoeg als een ambtenaar iets had gecontroleerd. Dan wist je dat het goed was en vertrouwde je dat alles in orde was. Dat is niet meer zo. Niet omdat ambtenaren niet goed werk leveren, maar omdat:

 

  • we minder vertrouwen hebben in de overheid
  • de samenleving te divers is en snellere reacties van de overheid verlangt
  • de kennis van gebruikers (bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties) nodig is om een goed beeld te krijgen van de werkelijkheid.

Daarom bepleit ik meer te sturen op feedback dan op controle.

Daarbij kan de overheid leren van het bedrijfsleven, waar het gebruikelijk is geworden te sturen op feedback en door middel van die sturing op feedback snel te zien welke bijstellingen en investeringen het beste zullen aansluiten bij wensen van gebruikers.

Niet alleen leert de overheid van gebruikers, de overheid kan er ook vertrouwen mee winnen en tonen dat hoe ambtenaren hun best doen voor de publieke zaak.

Voor ambtenaren is het wennen, maar ook fijn als mensen meekijken. Het oog van de meester maakt het paard vet, natuurlijk, maar nu weet de gemiddelde bewoner helemaal niet wat er allemaal gebeurt met zijn belastinggeld.

 

Hier mijn presentatie op de Dag van de Lokale Democratie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *